Dag 42: donderdag 3 april 2014: Dagje zee

Het norse stel dat gisteravond tegelijk met ons in de eetzaal zat te eten, bewoont het appartement naast ons en maakt tot diep in de nacht ruzie. Voortdurend gaat hun glazen schuifdeur open en dicht en loopt er iemand luidruchtig langs onze glazen schuifdeur, om daarna de metalen trap naast ons op en af te stampen. Het is een broeierige nacht en we doen nauwelijks een oog dicht. ’s Ochtends zijn we al voor 6 uur uit bed, voor het geval er iets van de tsunami te zien valt. Maar voor Shikoku zijn alle waarschuwingen ingetrokken; alleen op Hokkaido en t.n.v. Tokyo is er iets te merken geweest. Buiten is de zee even glad als gisteren. Om 8 uur nemen we afscheid.
De kustweg kronkelt rond de uitlopers van de bergen, soms wat hoger, dan weer wat lager, steeds verder naar het zuiden. De zachtblauwe, haast zilvergrijze zee is glad. Hier en daar drijven wat eilandjes. Bij het ronden van een kaap is er telkens weer een nieuwe baai vol rijen boeien en omgeven door eindeloze bossen. Af en toe is er een klein gehucht. Zo langs de kust lopen is altijd weer 1 van de mooiste tochten. Een sereen landschap, alleen verstoord door het drukke autoverkeer.
Een parallelweggetje voert ons door een wat groter vissersdorp aan een nauwe inham vol drijvende pontons met vissershutjes. Een man staat metalen roosters schoon te spoelen, waartussen de oesters worden geklemd; een ander is op zijn ponton voorbereidingen aan het treffen om met zijn boot te vertrekken. Na een tunneltje is er een paar kilometer verder een michi no eki, maar het restaurant opent pas om 11 uur. Na nog eens 4 km en een 900 m lange fietstunnel is er een restaurantje waar we ook al eerder zijn geweest. Dat is wel open. Het bejaarde echtpaar herkent ons niet, maar ze zijn altijd aardig. We zijn de enige bezoekers en het ziet er allemaal wat vervallen uit. Er vlak naast is een groter en moderner ogend eethuis dat druk bezocht wordt.
Het uitzicht is fenomenaal. Buiten in zee drijven 3 piepkleine eilandjes, als reuzen haaientanden op een rij. De lucht betrekt steeds meer; voor het eind van de dag zijn regen en onweer voorspeld. We zitten al op de helft van ons dagprogramma; een makkelijk dagje – slechts 20 km en 1 tempel. Maar het drukkende en kleffe weer speelt ons allebei parten. Daarom blijven we wat langer hangen.

Kort daarna buigt de weg meer landinwaarts om kort voor onze eindbestemming weer naar zee te koersen. Bij een schuur zijn vele huiden van everzwijnen gedrapeerd rond boomstammetjes, ook van biggetjes. Boven de bergen, maar ook boven de weg cirkelen buizerds in de lucht, vele 10-tallen. Voor de lunch vinden we pas kwart voor 2 een restaurant dat is geopend – altijd is geopend, 24 u per dag -, een Joyfull. Zoals wel vaker erg lawaaierig: Als je wilt bestellen, druk je op een tafelbel en weerklinkt een elektronisch riedeltje, bij elke tafel een andere; als iemand het restaurant betreedt of verlaat, klinkt er weer een ander geluidje; er is het harde gebrom van machines; en bovenal: het is een kippenhok, vol snaterende vrouwen, gillende kinderen, lachende jongeren… Haast een beetje teveel van het goede voor 2 henro’s die wat daas zijn van al het verkeersgedruis. Onze oren tuiten. We houden het toch bijna 2 uur vol, om de beurt knikkebollend. Eenmaal buiten blijkt het een stuk frisser. We leggen de laatste (kleine) kilometer naar tempel 40 af. En na ons tempelbezoek lopen we 300 meter terug, want we zijn in onze voortvarendheid onze overnachtingsplaats voorbij gelopen…

Vandaag zijn we qua kilometers op (ongeveer) de helft van de tocht alweer.

Geplande afstand: 19,2 km, totale stijging 300 m, totale daling 300 m
Werkelijke afstand: 19,9 km, totale stijging 482 m, totale daling 471 m
Cumulatief afgelegde afstand: 754,5 km
Vertrek-/aankomsttijd: 7.59 – ca. 16.00 uur
Looptijd: 4.20 uur
Gemiddelde snelheid: 4,6 km/u
Bezochte tempels: tempel 40
Blaren: 0
Overnachting: ryokan Kisaragi in Ainan, hoogte ca. 0 m (kamer 9 tatami groot, tafeltje, tv, kastenwand/halletje, wasmeubel, hurkwc, kastenwand/halletje, avondeten prima, ontbijt redelijk)